کهکشان
کهکشان



تاریخچه نوبل 

جایزه نوبل معتبرترین جایزهٔ علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد.جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌دار و شیمیدان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد.

در سال 1901 میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک،شیمی فیزیولوژی وپزشکی،ادبیات،جایزه ی نوبل اقتصاد و صلح؛ به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشرکرده باشند.

ششمین جایزه یعنی نوبل اقتصاد نیز در سال 1968 میلادی، توسط بانک مرکزی سوئد پایه‌گذاری شد که البته در لیست جوایز مرتبط با بنیاد نوبل جایی ندارد.


نمودار توزیع جوایز کل نوبل برحسب کشور ها تا سال 2010

 

 

روند پیشنهاد نامزدوانتخاب آن

 

در مقایسه با سایر جوایز، روند پیشنهاد نامزد و انتخاب برنده جوایز نوبل طولانی و موشکافانه‌است. به همین دلیل است که در گذر سالها، جوایز نوبل به مهمترین و پروجهه‌ترین جوایز در نوع خود تبدیل شده‌اند. فرم‌هایی که به منزله دعوتنامه‌های شخصی و اختصاصی است، به ۳۰۰۰ شخص منتخب ارسال می‌شوند تا از آنها برای اعلام نامزدی دعوت به عمل آید. به عنوان مثال بنیاد نوبل اعلام کرده‌است که در مورد جایزه صلح ممکن است افراد زیر نامزد شوند:

اعضای مجامع ملی و دولت‌های کشورها

اعضای دادگاه های بین المللی

رؤسای دانشگاهها

اساتید علوم اجتماعی، تاریخ، فلسفه، حقوق و الهیات

رؤسای موسسات تحقیقات صلح و موسسات سیاست خارجی

افرادی که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده‌اند

اعضای هیات مدیره سازمان‌هایی که جایزه صلح نوبل دریافت کرده‌اند

اعضای فعال یا اعضای سابق کمیته نوبل نروژ

مشاورانی که سابقا توسط کمیته نوبل نروژ منصوب شده‌اند.

برای جوایز دیگر نیز، این شرایط حکمفرما هستند. مهلت دقیق اعلام نامزدی31 ژانویه است. اعلام نامزدی توسط خود شخص از درجه اعتبار ساقط است. همچنین افرادی که زنده هستند می‌توانند نامزد دریافت این جایزه شوند. بر خلاف بسیاری جوایز دیگر، نامزدهای دریافت جایزه نوبل بطور علنی معرفی نمی‌شوند و هرگز به آنها اعلام نمی‌شود که آنها برای دریافت جایزه مورد نظر هستند. موارد ثبت شده به مدت پنجاه سال مهروموم می‌شوند.                                                                                                 

                                                              مدال نوبل    

برندگان نوبل 2012 

برنده نوبل پزشکی-فیزیولوژی 2012: سر جان بی.گوردون که متولد سال 1933/1312 در انگلستان است، در سال 1960/1339 دکترای خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و پس از آن به مؤسسه فناوری کالیفرنیا رفت. او از سال 1972/1351 به عنوان استاد زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کمبریج کار کرده و در حال حاضر در مؤسسه گوردون در کمبریج به تحقیق ادامه می‌دهد.

 

برنده نوبل پزشکی-فیزیولوژی 2012: شینیا یاماناکا در سال 1962/1341 در اوزاکا، ژاپن متولد و در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده است. او پس از آن دکترای خود را از دانشگاه اوزاکا دریافت کرده و در حال حاضر استاد دانشگاه کیوتو و همکار با مؤسسه گلادستون در سن‌فرانسیسکو است.

 

برنده نوبل فیزیک 2012: دیوید واینلند متولد 1944/1323 در میلواکی آمریکاست و رهبری دانشمندان کوانتوم اپتیک را در انستیتو استانداردها و فناوری ملی ایالات متحده بر عهده دارد.

 

برنده نوبل فیزیک 2012: سرژ هاروش در سال 1944/1323 در کازابلانکای مراکش متولد شد و هم‌اکنون استاد فیزیک کالج فرانسه در پاریس است.

 

برنده نوبل شیمی 2012: رابرت لف‌کوویتز، متولد1322 /1943 در نیویورک و شهروند آمریکاست. دکترای پزشکی را در سال 1966 از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. وی هم اکنون محقق موسسه پزشکی هوارد هیوز و استاد کرسی جیمز دیوک و استاد بیوشیمی مرکز پزشکی در دانشگاه دوک آمریکا است.

 

برنده نوبل شیمی 2012: برایان کابیلکا متولد 1334/1955 در لیتل فالز و شهروند آمریکاست. دکترای پزشکی را در سال 1981 از دانشکده پزشکی دانشگاه ییل دریافت کرد. وی هم اکنون استاد پزشکی و استاد فیزیولوژی سلولی و مولکولی دانشکده پزشکی در دانشگاه استنفورد است.

 

موفق و سرزنده باشید

                                    علی

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:تاریخچه نوبل,برندگان نوبل 2012,روند پیشنهاد نامزد و انتخاب آن , توسط علی |